الصفحة الرئيسية لموقع الأزهر التعليمى
مرحبا ضيفنا الكريم بحث فى المنتديات | موضوعات فعالة | أعضاء المنتدى | دخول | تسجيل

كليات التربية والتعليم خيارات
britny_spirs2008
تم تسجيل المشاركة فى: Wednesday, July 30, 2008 5:00:09 PM

الرتبة: عضو متميز
مجموعات: الأعضاء

تم إضافته: 6/29/2008
يا جماعة يا ريت لو حد يقدر يفيدنى فى الموضوع ده بس بسرعة ارجوكم...
اولا انا دفعة السنة دى ثانوية ازهرية سمعت انه ممكن اعمل معادلة واحول لأى كليه تربية وتعليم بس عرفت انه لازم امتحن كام ماده ويانجح يا اسقط وابقى متعلقةبين اتنين... وبعد كده عرفت انه ممكن ادخل لكليات التربية والتعليم بس عين شمس وحلوان بس وبيحذفوا المواد الشرعى ويحسبوا المجموع الكلى من غير ما امتحن اى ماده بس انا مش متأكده من الموضوع ده فلو حد يقدر يفيدنى فيه اكون شاكرة ......

أزهريه حرة

هيكل النهضوي
تم تسجيل المشاركة فى: Thursday, July 31, 2008 1:39:35 PM

الرتبة: عضو فعال

تم إضافته: 2/12/2008
المكان: الجيزة
britny_spirs2008 مكتوب:
يا جماعة يا ريت لو حد يقدر يفيدنى فى الموضوع ده بس بسرعة ارجوكم...
اولا انا دفعة السنة دى ثانوية ازهرية سمعت انه ممكن اعمل معادلة واحول لأى كليه تربية وتعليم بس عرفت انه لازم امتحن كام ماده ويانجح يا اسقط وابقى متعلقةبين اتنين... وبعد كده عرفت انه ممكن ادخل لكليات التربية والتعليم بس عين شمس وحلوان بس وبيحذفوا المواد الشرعى ويحسبوا المجموع الكلى من غير ما امتحن اى ماده بس انا مش متأكده من الموضوع ده فلو حد يقدر يفيدنى فيه اكون شاكرة ......

بريتني..متتعبيش نفسك في الكلام غيرم ن مصادر موثوق منها.

أنا عن نفسي أولى شريعة وقانون السنة دي واتعملت علينا مؤامرة بدل ما أنا وكذا حد من أصحابي ناخد أوائل الدُفعة شيلونا مادتين فبجد بقولهم خلاص..انتهى المشوار يا أزهر وهحوّل حقوق القاهرة إن شاء الله.

اتصلت بكلية حقوق وسئلتهم قالوا تروح مكتب التحويلات وهيقولولك كل حاجة..المكتب هيفتح تحديداً يوم 2-8 وهيقفل يوم 2-9 إن شاء الله.

واللي بيتحسب المواد غير الشرعية يعني ثقافي وعربي ومن غير امتحانات ولا يحزنون وبنفس تنسيق العام..يعني لو انتي 80% أدبي تدخلي حقوق مثلاً هناك لأنها انتظام قاهرة السنة اللي فاتت من 75% بالظبط.

اللي متأكّد منُّه إنّ في كتير ينفع في التحويل للعام حقوق وفنون جميلة وغيرهم شرط إننا نكون جايبين مجموعهم من غير الشرعي مش اكتر.

قوليلي مجموعك إيه وعاوزة تدخلي كليّة إيه بالظبط وأفيدك أكتر إن شاء الله
.

مُصطفى - أنا - الخُضَري - وليد - حُسام
torshy
تم تسجيل المشاركة فى: Thursday, July 31, 2008 3:09:59 PM

تم إضافته: 7/21/2008
المكان: cairo
انا كمان نفسى احول عام وياريت لو حد عرف حاجة يقلنا

hima chemist
britny_spirs2008
تم تسجيل المشاركة فى: Thursday, July 31, 2008 3:33:02 PM

خلاص ملوش لازمة لأن مفيش فايده انا رحت جامعة القاهرة وسألت قالولى ملكوش غير كلية دار علوم القاهرة واداب بنها وكليه اداب السويس تقريبا يعنى متتعبوش نفسكم

أزهريه حرة

محمدفاروق
تم تسجيل المشاركة فى: Thursday, July 31, 2008 4:46:46 PM

تم إضافته: 2/13/2008
المكان: العريش
يا ريت يا ست يا ازهريه حد يفيدك ويقول لنا انا كمان ابني عاوز يدخل كليات التربية والتعليم يا ريت حد يفيدنا برد والمفروض ان حد من المسؤلين يرد او حتي يقول احنا ما نعرفش من قال لا اعلم فقد افتي ربنا يسهل ونلاقي رد وربنا يوفقكرغم اني اعترض علي تحويلك من الازهر لان الازهر جامعة عريقة بس هنقول ايه في تصرفات القلة الملوثة للازهر ربنا يرحم الازهر منها علشان خاطر الي زيك والي زي ابني ما يحولوش من الازهر ونرجع نفتخر بالازهريين زي زماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان

[[URL="http://up2.m5zn.com"][/URL]
britny_spirs2008
تم تسجيل المشاركة فى: Friday, August 01, 2008 11:17:19 PM

هيكل النهضوي مكتوب:

أنا عن نفسي أولى شريعة وقانون السنة دي واتعملت علينا مؤامرة بدل ما أنا وكذا حد من أصحابي ناخد أوائل الدُفعة شيلونا مادتين فبجد بقولهم خلاص..انتهى المشوار يا أزهر وهحوّل حقوق القاهرة إن شاء الله.

اتصلت بكلية حقوق وسئلتهم قالوا تروح مكتب التحويلات وهيقولولك كل حاجة..المكتب هيفتح تحديداً يوم 2-8 وهيقفل يوم 2-9 إن شاء الله.

واللي بيتحسب المواد غير الشرعية يعني ثقافي وعربي ومن غير امتحانات ولا يحزنون وبنفس تنسيق العام..يعني لو انتي 80% أدبي تدخلي حقوق مثلاً هناك لأنها انتظام قاهرة السنة اللي فاتت من 75% بالظبط.

اللي متأكّد منُّه إنّ في كتير ينفع في التحويل للعام حقوق وفنون جميلة وغيرهم شرط إننا نكون جايبين مجموعهم من غير الشرعي مش اكتر.

.[/center]

والله انا متشكرة جدا على ردك ده بس انا رحت وسألت فى جامعة القاهرة قالولى تنسيق الازهر فى نص 8 وسألته عن الكليات اللى ممكن ادخلها قالى دار علوم القاهرة واداب الاقاليم ومش واحد بس اللى قالى ده مليون واحد بس انا بالرغم انى مابحبش النحو وخلافه وبالرغم انى كنت علمى ومجموعى 80% بس هادخل دار علوم لأنى مستحيل بعد الزيارة الاولى لكليات الازهر انى ارجعها تانى وعلى فكرة

وبقول للأستاذ محمد فاروق انا كنت اول واحده معارضة للتحويل من الازهر لأنى الى قبل امتحانات الثانوية كنت اعتبره كما قيل لنا انه منارة العلم ومركزا للأخلاق والمبادئ والمساواة والفضيلة بس بعد السنه دى انا هاحول اخواتى من الازهر لأنى اكتشفت ان ملوش لازمة فى البلد دى وكمان فى اخر الصف وامرى لله وادخل دار علوم

أزهريه حرة

لؤلؤةالأزهر
تم تسجيل المشاركة فى: Saturday, August 02, 2008 10:20:48 PM

الرتبة: Advanced Member

تم إضافته: 7/24/2008
المكان: المنصورة
طب لو سمحتم
هل مكتب التحويلات في جميع المحافظات ؟
ولا فى القاهرة بس؟؟

فخورة بأزهريتى
هيكل النهضوي
تم تسجيل المشاركة فى: Sunday, August 03, 2008 1:17:40 AM

britny_spirs2008 مكتوب:
هيكل النهضوي مكتوب:

.[/center]

والله انا متشكرة جدا على ردك ده بس انا رحت وسألت فى جامعة القاهرة قالولى تنسيق الازهر فى نص 8 وسألته عن الكليات اللى ممكن ادخلها قالى دار علوم القاهرة واداب الاقاليم ومش واحد بس اللى قالى ده مليون واحد بس انا بالرغم انى مابحبش النحو وخلافه وبالرغم انى كنت علمى ومجموعى 80% بس هادخل دار علوم لأنى مستحيل بعد الزيارة الاولى لكليات الازهر انى ارجعها تانى وعلى فكرة

وبقول للأستاذ محمد فاروق انا كنت اول واحده معارضة للتحويل من الازهر لأنى الى قبل امتحانات الثانوية كنت اعتبره كما قيل لنا انه منارة العلم ومركزا للأخلاق والمبادئ والمساواة والفضيلة بس بعد السنه دى انا هاحول اخواتى من الازهر لأنى اكتشفت ان ملوش لازمة فى البلد دى وكمان فى اخر الصف وامرى لله وادخل دار علوم

العفو يا فلاي ووقعتي قلبي بجد على إننا كأزهرية مينفعش نحول غير لدار علوم وآداب..أنا بإذن الله هحوّل حقوق قااااااااهرة وكان كله ماشي تمام ومكتب التحويلات هيبدأ بكره وبإذن الله بعد بكره هروح أعمل بيان حاله وأحوّل لحقوق قاهرة وعاااااااااادي لمّا قريت خبرك دا اتصدمت لأنّي مستحيل أكمّل أزهر بعد اللي شوفته وقالّي لا اللي بتقوله دا غلط وينفع تحوّل عادي وواحد صاحبنا صاحبه حوّل من شريعة وقانون لحقوووووووووق.

فاستنّي متستعجليش على دار علوم وبعد بكره هقول قالولي إيه بالظبط فيم كتب التحويلات.

britny_spirs2008
تم تسجيل المشاركة فى: Sunday, August 03, 2008 10:06:13 PM

يا جماعة المشكله ان الكل بيقول صاحب صاحب صاحبى وبنت صاحبة جارتى والكلام ده وانا ما شوفتش حد قدامى حول من ازهر الى عام من غير مشاكل يا ريت يار يت لو حد يعرف اخبار اكيده يقولها

أزهريه حرة

britny_spirs2008
تم تسجيل المشاركة فى: Monday, August 04, 2008 9:37:20 PM

هاه قالولك ايه ى مكمتب التحويلات يا عمار يارب تخيب ظنى ويكونوا قالولك حاجة غير اللى للمرة التانيه قالوها لى

أزهريه حرة

britny_spirs2008
تم تسجيل المشاركة فى: Tuesday, August 05, 2008 1:49:34 PM

انا عرفت دلوقتى بس ان حتى الحاصلين على دبلوم التجارة والزراعةوالصنايع احسن مننا يعنى لما رحت جامعة القاهرة للمرة التانية لقيت انهم ليهم دخول الكليات عادى جدا ومن غير مشاكل ومن اول اللى جايب 75% كمان انما احنا كل اللى لينا كليه دار العلوم وده انا اصبحت متأكده منه لأن بعد ما الاستاذ نهضوى عشمنى ان ممكن ادخل اى كليه على حسب مجموعى ( عدت ادراجى يائسة ) من مكتب التحويلات لأن كل اللى اتقال لى انه ممكن تدخلى دار علوم بس وتعاليلنا يوم 14 واصبحت كلمة ازهرى يأخذها الناس على انها مرض معدى او على اننا طفرات المجتمع فا يا ريت اللى كان عنده امل يدخل تربية وتعليم ينسى
مش ممكن مش ممكن مش ممكن مش ممكن مش ممكن

أزهريه حرة

هيكل النهضوي
تم تسجيل المشاركة فى: Wednesday, August 06, 2008 2:06:20 PM

بريتني..أنا مش أقل منّك إحباط لأنّي من اللي بيتقال عليهم متفوّقين ورغم دا ادّوني تقدير عام مقبول وشيلوني مادتين مادّة منهم كنت فيها لازم أجيب امتياز في شريعة وقانون..

أنا يا بريتني كنت لسّه من ساعتين في مكتب التحويلات وقالولي الكلام اللي يحزّن دا لدرجة إنّي مقدرتش بجد أمشي من كُتر إحباطي ووقفت شويّة أحاول أهدى..أنا يستحيل هكمّل في الأزهر بعد اللي شوفته ومستحيل أتخلّى عن حقوق..قالولي الأزهر ملهمش عندنا غير دار علوم.قلتلها طيّب دار علوم أحوّلها ومنها على حقوق ينفع ؟؟ قالتلي لأ إحنا بنرفض أيّ حد أزهري..

قلتلها أنا معدّي مجموعكم وكمان ناجح مش مفصول زي ما بتاخدوا ليه طيّب.؟؟ اتعصبت وقالت دي قوانين الجامعة يا أستااااااااااذ.

دا كلام المدير العام لمكتب التحويلات..رحت حقوق لمديرة مكتب العميد وبرضة حسستني إنّي من الصهاينة.

فعلاً إحنا بقينا أقل من طلبة دبلومات للأسف..أقول للأزهر:لو أنّي أعرف خاتمتي ما كنت بدأت.

لكن يا بريتني في أمل في الكليّات الخاصة أناصاحبي بهدلوه في التصحيح السنة اللي فاتت وجاي91.5% وملحقش هندسة دخل هندسة طيران خاص..وربنا أكرمه أول سنة جاب جيّد جداً.

فعليكي وع الجامعات الخاصّة وأنا هحاول بكُل الطُرق أحوّل أيّ حقوق في مصر وإلا يبقى الجامعة الخاصّة الوحيدة فيها حقوق(جامعة بيروت في اسكندريّه).

لو قلتلك يا د.الطيّب انت وإدراتك كلها ربنا يولّع فيكم..هيكون ردّك إيه ؟؟

britny_spirs2008
تم تسجيل المشاركة فى: Thursday, August 07, 2008 3:45:27 PM

إقتباس:
فعلاً إحنا بقينا أقل من طلبة دبلومات للأسف..أقول للأزهر:لو أنّي أعرف خاتمتي ما كنت بدأت

والله مش انت لوحدك كل واحد من دفعتى السنه دى بيتمنوا ان اليو م اللى ابوه او امه دخله ازهر يتمحى من الوجود وانا اولهم وياريت زى ما قلت ينفع نحول ان شالله حلوان ولا عين شمس ولو فشلت فى ده كله هاحول جامعه خاصة لأن مستحيل ادخل الازهر بعد اللى شوفته وسمعته وربنا يوفقك

أزهريه حرة

شمس الليل
تم تسجيل المشاركة فى: Friday, August 08, 2008 5:29:10 AM

الرتبة: عضو جديد

تم إضافته: 7/2/2008
المكان: القاهرة
كويس يا جماعة انكم سالتم ف الموضوع ده لانى جايبة 98.6% علمى وكان نفسى ادخل اعلام القاهرة بس دلوقتنى اتم اكدتولى انه مينفعش وانى لازم ادخل صحافة واعلام ازهر لكن كنت عايزة اناقشكم فى موضوع الاحباط ده
اولا الاستاذ اللى شال مادتين الظلم وحش انا عارفة بس الحال من بعضه بعنى اللى حصلك بيحصل للعام برده التعليم ف مصر يا جماعة حاله مش ولابد سواء اكان ازهر او عام والاخت انها كانت بتقول انها افتكرت ان الازهر منارة العلم والاخلاق هو كان كده زمان ولو انت عايزاه يرجع لازم انت اللى تطوريه انا رحت برده جامعة الازهر ومش شايفة ان الدنيا سودا ولا حاجة شغالة وخاصة ان فيها ميزة عن بره ان الدفعات عددها قليل بجد ربنا يوفقكم بس ليه احنا منطورش من الجامعة بتاعتنا وما ضاع حق وراؤه مطالب
هيكل النهضوي
تم تسجيل المشاركة فى: Friday, August 08, 2008 12:37:45 PM

ربنا يوفقنا كلنا يا بريتني.

في أخبار شبه كويّسه الحمد لله..أنا كنت بسئل الموظفين هناك زي ما قلت رحت لمديرة مكتب العميد وغيرها..

المهم ابن عم صاحبي كان أزهري وحوّل حقوق قاهرة ودلوقتي في سنة 3 باين..فكلّمته لسّه من دقايق قالّي ينفع التحويل وتعالالي الساعه 7 أقولك بالظبط نعمل إيه ؟؟

فبجد اتأكدت إن في حاجتين يا جماعة ::...

الكلام من الموظفين اللي معظمه كدب وترييح دماغ+الكلام الفعلي اللي منه ينفع التحويل ولو دفعنا فلوس عشان الإجراءات تمشي..

فبإذن الله هكلّمه بالليل وأشوفه حوّل ازاي بالظبط وإيه الإجراءات دا عن حقوق..باقي الأقسام هسئلّكم بقى وإن شاء الله خير متقلقوش.

وصح كدا يا بريتني إمّا كلية عام أو جامعة خاصة..الأزهر خلاص مات
.

هيكل النهضوي
تم تسجيل المشاركة فى: Saturday, August 09, 2008 12:57:56 AM

شمس الليل مكتوب:
كويس يا جماعة انكم سالتم ف الموضوع ده لانى جايبة 98.6% علمى وكان نفسى ادخل اعلام القاهرة بس دلوقتنى اتم اكدتولى انه مينفعش وانى لازم ادخل صحافة واعلام ازهر لكن كنت عايزة اناقشكم فى موضوع الاحباط ده
اولا الاستاذ اللى شال مادتين الظلم وحش انا عارفة بس الحال من بعضه بعنى اللى حصلك بيحصل للعام برده التعليم ف مصر يا جماعة حاله مش ولابد سواء اكان ازهر او عام والاخت انها كانت بتقول انها افتكرت ان الازهر منارة العلم والاخلاق هو كان كده زمان ولو انت عايزاه يرجع لازم انت اللى تطوريه انا رحت برده جامعة الازهر ومش شايفة ان الدنيا سودا ولا حاجة شغالة وخاصة ان فيها ميزة عن بره ان الدفعات عددها قليل بجد ربنا يوفقكم بس ليه احنا منطورش من الجامعة بتاعتنا وما ضاع حق وراؤه مطالب

شمس..مجموعك ماشاء الله جميل ليه تدخلي لغة عربية قسم صحافة وإعلام وأقولك بصراحه مش هتتساوي نهاااااااااائي بخرّيج إعلام برّه أو آداب قسم إعلام حتّى بجد.

حاولي يا شمس تشوفي ميولك بجد ومسئلة التحويل استنّي عشان الكلام اللي اتقال دا كان على لسان اللي سئلناهم لكنّي أعرف إن واحد كلمته انهرضا كان في أزهر وحوّل حقوق قاهرة..وبإذن الله ينفع التحويل فاستنّي متستعجليش.

جُزئية الظلم..هقولك موقف بس هتقدّريك لامه من خلاله:مادة من اللي شيلوهالي كنت مستنّي فيها تقدير ممتاز..اداني ضعيف جداً يعني 30 درجة من 100 دي ميخدهاش واحد كتب أغنيّة لكاظم بدل المطلوب في الورق..ربنا ينتقم منه ومن أمثاله.

عن جامعتنا..انتي مشوفتيش منها حاجة عشان انتي مدخلتيهاش يا شمسي..دا طبيعي انتي لسّه مخلصة ثانوية ورجااااااااااااااءً متفرطيش في مجموعك لأنه ماشاء الله بجد جميل وكتير جداً يتمناه.

وازاي هتغيّري يا شمس وانتي بتعملي كل الليع ليكي وبيدوكي أسوأ تقديرات ؟؟

عشان تصلّحي فيم كان ما..لازم يكون في قابلية للإصلاح وكمان عندك انتي إمكانات تأهّلك لدا..مش تعملي كل اللي عليكي وتلاقي النتيجة..لاشيء.

hams elislam
تم تسجيل المشاركة فى: Saturday, August 09, 2008 1:55:31 AM

الرتبة: عضو جديد

تم إضافته: 4/7/2008
المكان: hgrhivi
السلام عليكم
ربنا يكرمكوا كلكم يارب ويسرلكم اموركم واتمنى ان مرحلة الثانوية متكونش اثرت على اى حد عادى الى حصلكو حصل لينا ولغيركم
بجد بلاش احباط علشان الدنيا مش هتستنى حد يزعل شوية وبعدين يدور الزمان تانى
الى راح راح
ودايما خليكو فاكرين الى حصل مقدر ومكتوب

ورسالة عاجلة الى شمس الليل
بصى نتكلم كلام الكبار العاقلين بجد من غير تكاليف او اى حاجه علشان مصلحتك اولاً واخيراً
حلمك تدخلى اعلام تكونى اعلامية ناجحة وشاطرة وكل حاجه حلوه ده حلمك
حلم حلو رغم ان الحلم ده مش هيتماشى شوية مع حجابك وكدا
المهم ليكى حرية الخيار
لكن كونك انك تدخلى لغة عربيه اعلام
بتاخد75% ده بجد مش قادرة اتخيلوا اطلاقا
مش علشام مجموعك
موضوع انك تدخلى الكليه علشان المجموع يوديكى ليها ده خلاص اتلغى احنا كبرنا وعقلنا وعايزن نتقدم
كلية صحافة واعلام مطلوب منك علشان تدخليها تسالى حد فى الكلية نفسها عن نظام الكليى وبعد التخرج وكدا ممكن تسالى حد هنامن النتدى فى صحافة واعلام
وصلى استخارة علشان ربنا ييسرلم امرك
واسالى عن مستقبها وقرنى بينها وبين طب او صيدلة او هندسة
وانتى صحبة القرار

هذا حظي من على الدنيا وعيت... كل ماأضوي شمعة بدربي انطفت
مع جميع الناس ياربي وفيـــت ... ليه بس اللي معي الدمـــعه وفـــت
هيكل النهضوي
تم تسجيل المشاركة فى: Saturday, August 09, 2008 12:49:36 PM

السلام عليكم..

أنا كنت في جامعة القاهرة ومن بعدها حلوان من شوية..وبإذن الله بكره أروح مكتب التحويلات وأعمل اللي تأكّدت منه.

إن الموضوع هيمشي تمام بس فلوس تتدّفع فهقولكم عملت إيه بكره بإذن الله ومحدّش يستعجل ويختار لسّه التحويل ليوم 3-9 شغال.

britny_spirs2008
تم تسجيل المشاركة فى: Saturday, August 09, 2008 3:54:05 PM

شمس الليل مكتوب:

اختى الفاضله احنا مش بنتكلم من فراغ احنا بنتكلم من حاجات شوفناها بعنينا وحسيناها اولها الامتحانات واللى حصل فيها والكوسه اللى فى التصحيح والظلم اللى فى التظلم ومن ناحيه تانيه فى الجامعات منفيين فى مدينه نصر ده البنات وجامعه يتيمة لكليات العلميه يعنى مجموع عالى وغير كده مناهجنا غير التربيه والتعليم ده اللى سمعته زياده عليه المواد الشرعى كل ده وتقولى ان دفعاتها قليله دى ميزة انا مش شايفاها ميزة خالص دى هاتاخد مجاميع عاليه والباقى على المعاهد
هاسألك سؤال مجموعك ده فى التربيه والتعليم يدخلك ايه وفى الازهر يدخلك ايه؟

أزهريه حرة

britny_spirs2008
تم تسجيل المشاركة فى: Sunday, August 10, 2008 2:19:56 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله انت كلامك رجع عندى الامل تانى يا عمار ويارب يوفقك ومستنيه اسمع اخر الاخبار

أزهريه حرة

من يتصفح هذا الموضوع
ضيف

إنتقال إلى
لا يمكنك إضافة موضوعات فى هذا المنتدى.
لا يمكنك الرد على الموضوعات فى هذا المنتدى.
لا يمكنك حذف موضوعاتك فى هذا المنتدى.
لا يمكنك تحرير موضوعاتك فى هذا المنتدى.
لا يمكنك إضافة إستفتاءات فى هذا المنتدى.
لا يمكنك التصويت على الاستفتاءات فى هذا المنتدى.

خدمة RSS للمنتدى العام : RSS

Copyright © 2003-2006 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
تم تحميل الصفحة فى 0.330 ثانيه.